BARE I DAG: 30-50% rabatt på tepper fra Scandi Living
Fra tilskuerbalkongen på Iittala glassverk får du innblikk i det som ser ut som en perfekt koreografert rutine. På balkongen er det varmt, men ved ovnene – merket med Iittala-logoen – er temperaturen enda høyere. Her, i fabrikkens hjerte, tar glasset form. Håndverkerne beveger seg fra én stasjon til neste på en rytmisk og koordinert måte. Tempoet er rolig, men bevegelsene presise. På et område av fabrikken blir Iittalas nyeste kolleksjon skapt, mens tre glassblåsere, nesten med ærefrykt, tar turene for å blåse en Butler-figur fra Birds by Toikka-serien. Bit for bit blåses den, får avkjøle seg og formes – alt i et samspill som minner om en dans, koreografert av erfaring og tradisjon.
Iittala glassverk har vært i drift siden 1881. Cirka 90 minutters kjøretur fra Helsingfors ligger det rolige samfunnet hvor ovnene aldri får slokne. I kontrollrommet, som kunne vært tatt fra en 80-tallsfilm, overvåkes systemene døgnet rundt – uten unntak. Når sand blir til glass er den rette temperaturen avgjørende. Hele året holdes ilden i live som en konstant strøm av finsk tradisjon og håndverk.
Visste du at finsk sand får en vakker grønn farge naturlig når den blir til glass? For å oppnå de andre fargene, må sand importeres fra Belgia og blandes med ulike tilsetningsstoffer. Røde toner er de mest krevende å få riktig blanding av farger på.
Rundt hele fabrikken, som er imponerende å se på, blir vi møtt av betong, vann, sand og ild. Det er industrielt, menneskelig og fylt med stolthet. Da Iittala endret sin visuelle identitet i 2024, ble endringen møtt med sterke protester på sosiale medier. Den klassiske røde logoen ble erstattet med gult – en farge som for mange føltes som et brudd med det kjente. Men et besøk på fabrikken gjør det klart: fargen er ingen tilfeldighet.
Vi mennesker har vanskelig for endringer, så når et av våre mest elskede nordiske designmerker plutselig kastet ut sitt ikoniske og velkjente røde logo, hevet mange på øyenbrynene. Men en rask tur gjennom Iittalas glassverk er nok til å kaste lys over hva Creative Director Janni Vepsäläinen ønsket å oppnå. Den nye gule logoen er ikke bare visuelt slående, den er ilden som holder ovnene i live; den er fargen på rekkverkene; varselskiltene i fabrikken – disse er detaljene som reflekterer intensiteten i hverdagen. Skrifttypen er oppkalt etter Aino Aalto, en hyllest til en av Iittalas største komponister, og fanger på en måte kreativiteten, hardt arbeid og håndverk som har brent i hjertet av Iittala siden 1881.
Fra glørne oppstår den nye æraen for Iittala, som henter inspirasjon fra Iittalas egen hverdag.
I de litt roligere delene av fabrikken jobber snekkerne med å forvandle lokalt treverk til former som lagres i den nærliggende innsjøen. Disse treformene ble brukt til å lage Aalto-vasene frem til 1950-tallet, og brukes nå kun til spesialutgaver. Men hvorfor? Svaret ligger i produksjonen. Det tar tre til fire dager å lage en treform, som deretter kun brukes i to dager, fordi formen endrer seg litt hver gang den varmes opp.
Med en metallform blåses objektet på plass og kan deretter stå i formen for å kjøle seg ned. I kontrast må et objekt laget i en treform løftes ut og bearbeides flere ganger, og blir deretter stående for å kjøle seg ned sakte. Det er en produksjonsprosess som er like mye kunst som teknologi. Hvis glassmassen, som er over 1000 grader, berører formens overflater for lenge, blir den treformen ubrukelig.
Ild, vann og hender former Alvar Aalto-vasen din.
Få designmerker er like til stede både i de enkle øyeblikkene i hverdagen og i livets feiringer som Iittala. Det er det opplagte svaret på spørsmålet: "Hva skal jeg dekke bordet med?" eller "Hva skal jeg gi som gave?"
Å gå gjennom Iittalas glassverk er å få et glimt av noe større enn bare glassproduksjon. Det er et møte mellom historie og nåtid, mellom menneskelige hender og ild. En levende tradisjon hvor hvert objekt bærer på et stykke Finland – og den presisjonen som kjennetegner Iittala.