★ ★ ★ ★ 4.3 / 5 TRUSTPILOT

FRI FRAKT OVER 599 KR*

BLI MEDLEM - FÅ 500 POENG

60 DAGER ANGRERETT

Logg inn

MINGLE DAYS 10-50% rabatt på nesten alt

Inspirasjon/Bli kjent med/Fortellingen om Hilke
Dekk festlig – med Hilke og Ninfea Alta-lysestakene i messing.

Skjønnheten i det dekkede bordet – fortellingen om Hilke

Kjent for elegant design og detaljer som fremhever våre øyeblikk sammen, forener Hilke Collection sømløst svensk design med en umiskjennelig italiensk stil. I hjertet av Hilke står Giovanna Hilke, CEO og grunnleggeren som fulgte sin lidenskap og bygde et merke som setter familie, skjønnhet og samhold i sentrum.
torsdag 17. oktober 2024
Del artikkel
Grunnlegger Giovanna Hilke sitter ved et bord og ser til siden. Hun holder Lignano Sabbiadoro-koppen fra Hilke Collection i hånden.

Giovanna Hilke, grunnlegger av Hilke Collection.

DEN KREATIVE GNISTEN BAK HILKE

"Jeg kan ikke si at jeg møtte veggen i 2018, jeg løp heller rett gjennom den og landet på noe helt annet på den andre siden."

Et par minutter med Giovanna Hilke, og du blir umiddelbart dratt med av hennes tilsynelatende grenseløse energi. Samtalen er rask, humoren sarkastisk, og varmen ekte. Denne gangen møtes vi over videosamtale, men lukker du øynene, føles det som å sitte hjemme i stua med en god venn og en kopp te i hånden – gjerne i en fargerik Hilke-kopp.

Når hun forteller om hendelsene som ledet til at hun i 2018 bestemte seg for å fokusere på det som ga henne energi, speiler det utfordringene en hel generasjon kvinner står overfor, i forsøket på å få hverdagen til å gå opp innenfor døgnets 24 begrensede timer.

"Da bestemte jeg meg for å fokusere på det som var gøy, og det var Hilke Collection", sier Giovanna

Pynt ditt sidebord med Hilke, for eksempel med Amico-vasen og Alto Basso-lysestaken.

Hilke startet ikke med omfattende analyser og storslagne planer, det ble snarere født ut av nysgjerrighet og en kreativ gnist.

"Jeg har alltid vært kreativ", forteller Giovanna. "Jeg har skrevet poesi, malt, og jeg elsker å utforske nye ideer."

Giovanna, som er svensk-italiener, startet sin karriere som maskiningeniør, men livet tok en ny retning da hobbyen hennes med å lage lysestaker av kobberrør tok fart etter at hun la dem ut på sosiale medier. Lysestakene ble en umiddelbar suksess, og det som først var en hobby, vokste raskt til å bli en bedrift. Venner og fremmede tok kontakt for å få muligheten til å kjøpe produktene hennes.

"Vi kjørte rundt og solgte dem, og jeg tenkte: 'Så gøy det hadde vært å selge ting jeg har designet!' Det var slik ideen om en nettbutikk vokste frem."

Den første kolleksjonen var en blanding av Giovannas egen design og produkter fra andre merker, som ble oppbevart i en leilighet som raskt ble omgjort til et provisorisk lager.

Etter hvert vokste interessen for interiør stadig sterkere.

"Jeg dro til Formex en gang, jeg hadde aldri vært der før, og etterpå sa jeg til mamma at jeg må begynne å jobbe med interiør. Hun svarte bare: 'Jaha, si opp jobben din da.' Jeg svarte at jeg ikke hadde noen plan, og hun bare: 'Og?' Så jeg dro rett hjem, sa opp jobben, og reiste hjem til mannen min i vårt nyinnkjøpte hus og fortalte at jeg hadde sagt opp."

VENDEPUNKTET 

Selvsikker? Ja. Uredd? Absolutt, det er Giovanna. I 2015 tok Hilke Collection enda et stort steg fremover og åpnet sin første fysiske butikk. Dette ble plattformen for Giovanna til å lansere Hilke Collection slik vi kjenner det i dag. En av de første produktene, Alba-lysestaken, er fortsatt en elsket del av kolleksjonen. I denne perioden ble også Hilkes signaturmotiv, Anima Gemella, født, som betyr "tvillingsjel" – et dypt personlig emblem inspirert av Giovannas følelsesmessige reise.

"Hilke er ikke bare et merke, det er min måte å uttrykke mitt liv og mine følelser på. Jeg har et hat-elsk-forhold til logoen vår. Jeg skapte den da jeg mistet faren min, og jeg var så sint fordi han aldri fikk se hva jeg hadde bygget opp."

"De som ikke vet, ser bare en lysestake som heter Tutti, men det var etternavnet til faren min", forteller Giovanna, og i et øyeblikk stopper hun opp. Plutselig strømmer ikke ordene ut av henne lenger.

"Vi har nå en Mummi-kolleksjon som bygger på historien om at pappaen er borte, han er forsvunnet. Den historien traff meg hardt. Jeg søkte alltid etter bekreftelsen fra faren min mens han levde, han jobbet veldig mye, og i boken leter de etter pappaen – og de finner ham. Men min pappa gikk bort."

"Det er derfor vi har italienske navn på alt, fordi jeg vil holde fast ved den delen av min historie", forteller Giovanna, og i et kort øyeblikk tar vi begge et pust.

"Hilke er meg", sier hun så, og smiler mot kameraet.
Men Hilke Collections vei fremover har ikke vært uten sine utfordringer.

"Det var kaos, vi klarte ikke å håndtere alle bestillingene, og så kom en leveranse med defekte produkter som vi ikke kunne selge. Vi satt dag etter dag, monterte på nytt, polerte og prøvde å redde produktene – og på en eller annen måte lyktes vi. Det drev oss til å bytte fabrikk og komme ut sterkere av det hele."

Hilke har laget en stilig gravert karaffel med Mummi-motiv, som du kan se her stående foran den spesielle gavepakken den kommer i.

Kommer snart. 

Kommer snart. 

EN PERSONLIG REISE, GJENSPEILET I HVERT PRODUKT

Mellom 2011 og 2018 ønsket Giovanna og hennes mann velkommen til tre barn, og deres egen familie har vært en evig inspirasjonskilde – sammen med hennes italienske arv.

"Vi er i Italia hvert år, og jeg finner inspirasjon i bygninger, skogen, strendene og omgivelsene. Høsten [i Sverige] er spesielt inspirerende for meg – jeg elsker skogen, duftene, den friske luften og fargene. Det er da jeg føler meg mest kreativ."

Man kan tydelig se den sterke forbindelsen til naturen og årstidene i Hilkes estetikk, der tidløs eleganse møter subtile sesongnyanser. Denne personlige forbindelsen betyr at hvert produkt fra Hilke tilbyr mer enn bare design. Når du kjøper en Hilke-lysestake, kjøper du hele historien bak den – tankene, omsorgen og hendene som skapte den. Hilke er et merke grunnlagt på å finne sin egen vei.

"Mange tror at jeg elsker å være i sentrum og alltid har vært populær, men det har aldri vært slik. Jeg ble mobbet og måtte finne min egen vei. Jeg har alltid ønsket å gjøre min egen greie, og det er ikke særlig typisk svensk, så det var tøft da jeg var yngre. På den måten er Hilke mer enn et merke – det er min måte å uttrykke mitt liv og mine følelser på."

SKJØNNHETEN I ET DEKKET BORD

Kjærligheten til fellesskap og måltider man har sammen ligger i hjertet av Hilkes kolleksjoner.

"Jeg er 25 % italiener og jeg elsker å lage mat og invitere folk hjem. Vår tagline kretser rundt ‘skjønnheten i et dekket bord’ – alt handler om å skape fellesskap, få mennesker til å føle seg elsket og velkomne. Det er den italienske siden av Hilke, sier Giovanna.

Denne filosofien gjennomsyrer hvert produkt: den myke messingoeflaten på Amico-vasen, de elegante linjene i Tuti-lysestaken og serviset som er designet for å bringe mennesker sammen. Det handler ikke bare om funksjon – det handler om følelse.

"Når du går forbi et Hilke-produkt, skal det få deg til å smile, fordi du vet at det er håndlaget med omsorg."

EN GLIMT INN I FRAMTIDEN

I dag drives Hilke av et lite, men dynamisk team som jobber med lidenskap og en sterk fremtidsvisjon. Fremover ser Giovanna for seg at Hilke vil fortsette å vokse, med en fremtid som strekker seg utover hennes personlige engasjement.

"Selskapet må kunne fortsette uten meg, for å nå lenger enn hva jeg alene kan ta det. Om 10 år? Jeg vet at vi vil være større, men akkurat hvordan det ser ut – det får vi se."

FORHØYDE ØYEBLIKK

Enten du dekker til en rolig middag hjemme eller en stor sammenkomst, inviterer Hilke Collection deg til å løfte hvert øyeblikk. Serviset, vasene og lysestakene er mer enn bare gjenstander – de er følgesvenner i skapelsen av meningsfulle øyeblikk. En passende beskrivelse av et merke som streber etter å lage produkter, ikke bare for i dag, men for livet.

Med hver messingdetalj og nøye designet produkt formidler Hilke Collection varmen fra en italiensk familiemiddag og inviterer deg til å føle deg velkommen og elsket for den du er. Kan det i det hele tatt beskrives med tre ord?

«Oi, nei, det er så vanskelig. Hva synes du?» spør Giovanna meg.

Plutselig føles spørsmålet vanskelig, men tidløs, elegant og personlig dukker opp i hodet mitt. Men når jeg legger på, etter en times samtale, dukker et annet ord opp: glød.

 

Foto: Elof Martinsson

Arijana Rosso
Forfatter

ALT FOR BORDDEKKINGEN FRA HILKE

DITT HJEM FOR SKANDINAVISK DESIGN
Nordic Nest (Bedriftens org.nr.: 997 671 538) E-post: info@nordicnest.no Tel: 210 81 665
© 2002 - 2024 Copyright Nordic Nest AB